Lisätietoa tunneista

AAMUVOIMISTELU
Musiikin tahdissa askellusta, koordinaatioliikkeitä, tasapainoilua, liikkuvuusliikkeitä, lihaskuntoharjoitteita sekä venytyksiä. Mukava ja piristävä aloitus päivälle.

AAMULATINO
Herätellään keho ja mieli uuteen päivään ihanien lattarirytmien parissa. Tunti koostuu helpohkoista tanssiaskelista, jotka tanssitaan suoraan musiikkiin. Ravistellaan hartioista jumit liikkeelle ja avataan kroppaa tanssin avulla. Tunti päätetään palauttaviin venytyksiin, jolloin olet energisenä valmis vastaanottamaan päivän haasteet.

AIKUISTEN TELINEVOIMISTELU
Tunti koostuu kehonhallintaa sekä voimaa kehittävistä liikkeistä. Akrobatia on kokonaisvaltaista harjoittelua koko keholle. Tunnilla saa lisää rohkeutta, voimaa ja uusia kokemuksia sekä oppii tuntemaan omaa kehonliikettään paremmin. Jokaisella tunnilla tehdään lämmittely eri muodoissa, lihaskuntoharjoitus sekä opetellaan erilaisia akrobaattisia liikkeitä, kuten käsilläseisonta. Jokainen oman tasonsa mukaan. Tähän ryhmään täytyy ilmoittautua sähköisesti ilmoittautumisohjelman kautta. Ryhmäkohtainen maksu on 80 € +seuran vuosittainen jäsenmaksu 10€ (ei ikä, opiskelija- tai työttömyysalennusta).

ASAHI
Suomalaisten asiantuntijoiden kehittelemä terveysliikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Asahi on fysioterapian kaltainen liikuntamuoto, jossa on myös liikunnallisia elementtejä. Liikkeet on suunniteltu niin selkeiksi ja yksinkertaisiksi, että lähes jokainen pystyy niitä toteuttamaan jo ensimmäisillä harjoituskerralla. Liikkeet tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa. Koko keho on mukana yksittäisessä liikkeessä - kehon liikunta koordinoituu harmoniseksi. Niska-hartiaseutua lähinnä rentoutetaan. Selkä kuntoutuu ja jalat vahvistuvat. Tasapainoa ja asentoergonomiaa harjoitetaan. Mieli on mukana harjoituksessa, esim. mielikuvien avulla. Erikoisvarusteita ei tarvita.

GOLD
Helppo tanssillinen tunti, jossa yhdistellään tanssin eri tyylilajeja rennolla otteella. Sopii kaikenkuntoisille- ja taitoisille liikkujille.

FUNCTIONAL FUSION (FuFu)
Functional Fusion (FuFu) on kokonaisvaltainen tunti, joka edistää hapenottokykyä, lihaskuntoa, keskikehon hallintaa, tasapainoa sekä liikkuvuutta. Tunnilla on elementtejä mm. toiminnallisesta harjoittelusta, joogasta, pilateksesta, ja lisäksi se sisältää mausteita myös tanssista ja taistelulajeista. Kyseessä on monipuolinen tehotunti, jonka jälkeen keho tuntuu harjoitelleelta, mutta samaan aikaan liikkuvalta ja virkeältä.

HIIT (= high intense interval training)
Intervallitreeni, jossa hyödynnetään helppoja mutta koko vartaloa kuormittavia sekä sykettä nostavia liikkeitä. Kunnon alkulämmittelyn jälkeen on työjakso, joka kehittää aineenvaihduntaa, lihaskestävyyttä ja hapenottokykyä. Loppuun kevyt palauttelu. Kaloreita palaa ja tuloksia syntyy taatusti! Jokainen harjoittelee oman toistotemponsa mukaan ja omia sykerajoja tavoitellen. Tunnilla ei tehdä mitään liikkeitä musiikkiin, joten se sopii myös koreografioita kammoksuville. Rohkeasti siis testaamaan & kehittämään omaa kuntotasoa!

JOOGA
Hermostoa hellivä ja rauhallinen Jooga tunti. Tunnilla rauhoitetaan hermostoa sekä syvennytään Joogan perinmäiseen tarkoitukseen; löytää kehon ja mielen tasapaino. Tunnilla vahvistetaan ja venytetään kehoa lempeästi sekä keskitytään oikeanlaiseen hengitykseen. Lopussa kokonaisvaltainen meditaatio /loppurentoutuminen. Tunti sopii sekä aloittaville, että jo pitkään Jooganneille. Ota mukaan oma joogamatto.

 

 

JÄTTIPALLOJUMPPA
Tunti isolla jättipallolla. Ennen tunnin alkua nouda lainattava pallo urheilutalon ala-aulasta, infoa vastapäätä olevasta ONV:n varastosta. Tunneilla keskivartalon liikkeitä, liikkuvuusharjoitteita, voimaa ja notkeutta, tasapainoilua, venyttelyä ja rentoutumista.

KEHONHUOLTO ohj. Soile Helisten-Mikkola
Kokonaisvaltainen kehonhuoltotunti, jossa avataan kehon liikeratoja sekä vapautetaan kireyksiä rullausten, venytysten ja liikkuvuusharjoitteiden avulla. Tunti sisältää myös monipuolisia kehonhallinnan harjoitteita. Tunti päättyy rentouttavaan hiljentymiseen.

 

KUNTOJUMPPA to klo 14-15 Urheilutalo ohj. Tiitta Kartiovaara
Helppoa ja hauskaa hyvänolon perusjumppaa. Sopii kaikenkuntoisille ja -taitoisille liikkujille.

KUNTOPIIRI
Alussa lyhyt ja helppo lämmittely, josta siirrytään kiertämään monipuolista kuntopiiriä. Kussakin pisteessä tehdään 2 x 45 sekunnin sarja. Liikkeissä käytetään mm. kahvakuulaa, gymsticiä ja jumppapalloa. Koska liikkeet saa suorittaa omaan tahtiin, voit hyvin säädellä tunnin tehokkuuden sinulle sopivaksi. Tarvitset mukaan vain jumppamaton, ohjaaja tuo muut välineet.

(IKILIIKE) KUNTOSALIOHJAUS                            TI KLO 15-16 URHEILUTALO
Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen harjoittelemme kuntosalilaitteissa ja vapailla painoilla yhteisen ohjelman mukaan. Mukana myös tasapainoliikkeitä. Uuden ohjelman alussa käymme kaikki liiketekniikat läpi. Myös kesken kauden voi tulla mukaan. Ohjaaja paikalla koko ajan. Koko kehon treeni. Tehoihin voit itse vaikuttaa painoja nostamalla. Rohkeasti mukaan niin uudet kuin vanhatkin kuntosaliharjoittelijat =)

 

KUNTOSALI
Ma, ti, ke ja su urheilutalolla (kuntosali no 2) ohjattu kuntosalivuoro.
Ohjaajan johdolla ensin lämmitellään ja sen jälkeen harjoitellaan monipuolisesti koko kroppaa yhteisellä ohjelmalla. Haasta itsesi painoja lisäämällä ja oikealla tekniikalla! Lopuksi venytykset.
 

LATINOEASY
LatinoEasy on helppo latinalaistansseihin keskittyvä tanssiliikuntatunti. Tunneilla keskitytään oppimaan eri tanssilajeja, nauttimaan liikunnan riemusta ja ottamaan hiki pintaan latinalaisrytmien tahdittamana. Tunneilla opetellaan helppoja koreografioita ja harjoitellaan myös hieman tanssitekniikkaa. Tunti sopii kaiken tasoisille. Tervetuloa mukaan! 

LATINOLADYT
Letkeä kuntojumppatyylinen tunti latinomusiikin tahdissa. Tule pyörittelemään lantiota ja ravistelemaan itsesi vireäksi ja vetreäksi. Tehdään kiinteyttäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytellään rauhassa. Hauskalla tunnilla hymyilet myös kasvolihakset kuntoon - sopii aloittelijoillekin.

LAVIS - lavatanssijumppa
on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppaa, jenkkaa, rockia/jivea, cha chata ja sambaa. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.

LIHASKUNTOJUMPPA
Alkulämmittely,jonka jälkeen käydään kehon lihaksistoa läpi liikkeen ja voiman avulla omaa kehon painoa käyttäen.Sisältää pieniä hyppyjä.Sopii kaikille,tunnilla on kevyempi ja haastavampi malli.

ONV:n Pilatesryhmät

Pilatesharjoittelussa pääset hyvään alkuun Pilates-alkeet ryhmässä. Pilatesta jo aiemmin harjoitelleet ovat omana ryhmänä. Pilatesharjoittelu sopii kaikenlaisille liikkujille iästä ja kuntotasosta riippumatta, myös tuki-ja liikuntaelinoireisille (ei akuuttissa kipuvaiheessa).

Pilatesharjoittelu on rauhallista, omassa hengitysrytmissä ja eri alkuasennoissa tapahtuvaa harjoittelua. Paljon harjoitellaan myös matolla. Kehon syvien lihasten harjoittelu parantaa ryhtiä, keskivartalo- ja lapatukea. Harjoittelu vahvistaa kehoa asennon ja liikkeen kautta niin, että lihakset oppivat tukemaan kehoa kaikissa sen toiminnoissa liikkuessa, työssä ja vapaa-ajalla. Kehon toiminnallisuus ja toimintakyky paranevat.

Pilatesharjoittelun perusperiaatteet: Harjoitteluun keskittyminen, harjoitteiden tarkkuus, kehon keskittäminen  (ydintuki) ja parempi toiminta, liikkeiden virtaus, kehon ja mielen yhteys sekä hallittu hengittäminen. Harjoitellaan tuki-ja liikuntaelinten lihasvoimaa, -kestävyyttä ja notkeutta. Pilatestunnilla ohjaaja ohjaa ryhmäläisiä suullisesti, näyttämällä harjoitteet ja tarvittaessa yksilöllisesti.

Tervetuloa ryhmiin mukaan omana itsenäsi!

Pilatesalkeet  - kurssi: (ilmoittaudu ilmoittautumisohjelman kautta)
Tunnin kesto 45min. Alkeisryhmässä sinulla on turvallista tutustua omaan kehoon ja sen toimintaan sekä saada hyvä alku pilatesharjoitteluun. Kun olet oppinut harjoittelun perusperiaatteet, näkyy se jo kehon parempana toimintana ja asentoina liikkumisessa. Alkeisryhmässä harjoitellaan nousujohteisesti ja harjoitteiden haasteellisuus lisääntyy harjoittelun edetessä.

Pilateskurssi jo aiemmin pilatesharjoitteluun tutustuneille: (ilmoittaudu ilmoittautumisohjelman kautta)
Tunnin kesto 45min. Tässä ryhmässä ryhmäläinen tuntee ja osaa pilatesharjoittelun perusperiaatteet. Ryhmäläinen on jo edistynyt pilatesharjoittelussa oman kehon ja sen toiminnan kanssa. Ryhmässä tehdään jo haasteellisimpia, toiminnallisempia ja moni-ilmeisempiä harjoituksia verrattuna alkeisryhmään. Liikkeiden virtaamiseen eli niiden ketjuttaminen liikesarjoiksi kiinnitetään lisää huomiota. Lisää tehoa ja vaihtelua harjoitteluun saadaan käyttämällä tunneilla pienvälineitä esim. pilatesvanne, pikkupallo, kuminauha (suosittelen). Tästä sovitaan ryhmäläisten kanssa yhdessä tuntien edetessä. Tunteja voidaan teemoittaa.

PUMPPI
Helppo mutta tehokas lihaskuntotunti, jossa käydään kattavasti kehon lihaksisto läpi ilman askellusta ja hyppyjä. Tunnilla käytetään käsipainoja ja voimatankoja tehostamaan liikkeitä ja kehittämään sekä lihaskestävyyttä että  -voimaa. Tunti sopii mainiosti kaikille; niin naisille kuin miehille & vasta-alkajasta tehotreenaajaan sillä harjoitusta säädellään irtopainoin (ja tarvittaessa painot voi jättää kokonaan pois)!

 

SENIORI KAHVAKUULA            MA 15.15-16
Tervetuloa uudet ja vanhat kahvakuulailijat koko kehon harjoituksiin! Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen teemme kahvakuulaliikkeitä 3-4 liikkeen sarjoissa, 3 kierrosta, 40-50 sekunttia/liike, 10-20 sekunnin palautuksella. Ohjaaja ohjaa liikkeet aina ennen uutta sarjaa ja korjaa yleisesti tarvittaessa. Kahvakuulailu harjoittaa koko kehoa, mutta erityisesti takareisiä, pakaroita ja alaselkää. Lopussa lyhyet venytykset!
Seuralta lainattavissa kahvakuulat 4, 6, 8, 10, 12kg kuulat. Omatoiminen alkulämmittely suotavaa.

SPORTTILATINO
Sportlatino tarjoaa iloista ja energistä tanssillista hikiliikuntaa kaiken tasoisille kuntoilijoille. Tunneilla otetaan hiki pintaan eri latinanaisrytmien tahdittamana. vahvistetaan kestävyyttä ja lihasvoimaa sekä pidetään hauskaa ja nautitaan tanssin riemusta. Aiempaa tanssitaustaa ei tarvita ja tunti sopii kaiken ikäisille ja tasoisille ihmisille, liikkeet voi tehdä oman kuntotason mukaan. Luvassa on kuitenkin reipasta meininkiä ja mukaansatempaavia latinorytmejä. Tervetuloa mukaan!

 

 

SYKELATINO
Tällä tunnilla pääset tutustumaan lattareiden maailmaan. Tunnilla tanssitaan mm. Salsaa, reggaetonia, bachataa, sambaa ja monia muita vauhdikkaita lattareita. Tunnilla tehdään jokaiseen tanssiin yksinkertainen koreografia, jonka avulla pääsee tutustumaan tanssilajeihin.

Tunnilla pääset nautiskelemaan ihanista lattarirytmeistä, samalla kun sykkeet saadaan mukavasti nousemaan.

TANSSILLINEN KEHONHUOLTO
Tunnilla keskitytään kehon huoltoon sekä liikkuvuus, tasapaino ja rytmiikkaharjoituksiin miellyttävän tanssimusiikin siivittämänä. Tuntiin kuuluu tanssia sekä erilaisia kehoa huoltavia ja kehittäviä harjoituksia. Päätavoitteena on rentouttaa kehoa ja mieltä sekä tehdä muuta urheilua tukevia oheisharjoitteita. Tunti sopii kaiken ikäisille ja tasoisille jotka haluavat rauhoittua ja keskittyä kehonhuoltoon tanssillisuuden kautta. Tervetuloa kokeilemaan!

TANSSILLINEN VOIMISTELU jatkotaso - TEKNIIKKA
Tanssillisen voimistelun jatkotason tunti, mm. vartalo- ja jalkatekniikkaa sekä liikkeen flowta. Tuntia voi hyödyntää myös ONV:n muiden voimistelulajien ja tanssin esiintyvien ryhmien oheisharjoitteena.

TASAPAINOINEN KEHO JA MIELI
Tällä tunnilla rauhoitat sekä mielesi että kehosi. Hierojan tarkalla näppituntumalla valitut liikkeet tasapainottavat kehomme tyypillisimpiä lihasepätasapainotiloja. Luontaisesti kiristäviä lihasryhmiä venytellään ja löystyviä lihasryhmiä vahvistetaan. Tunti sisältää sekä dynaamisia, että pitkäkestoisempia venytysliikkeitä ja se sopii viikkottaiseksi palauttavaksi treeniksi kaikenikäisillie naisille ja miehille.  

TEHOMUOKKAUS
Tällä tunnilla pääset haastamaan kuntosi! Hikinen tunti =) Ohjelma koostuu 3-4- liikkeen sarjoista, joissa kussakin liikkeessä on 2-3- eri tasoa. 1 taso helppo, 2 taso haastava ja 3 taso vaativa. Itse valitset harjoitus tasosi millä liikut. Yhtä liikettä tehdään 40 sek. - 1min. lyhyellä palautuksella. Esim. etunojapunnerrus konttausasennossa -> naisten punnerrusasennossa -> etunojassa tai vuorikiipeilijä näpäytyksellä -> juosten -> hypyllä. Alussa lyhyt lämmittely ja lopussa lyhyt venyttely. Kun uusi ohjelma alkaa aloitamme 2 tasolla ja kauden edetessä otetaan 3. taso mukaan. Voit myös itse rankentaa ohjelmasi, jos kuntosi sen sallii.

TEHO-TEEMAT
(intervalliharjoitus): Tunti sisältää kolme erilaista intervalliharjoitusta, jotka vaihtuvat vuoroviikottain. Teemoilla; HIIT, Hyrrä-harjoitus & Supersarjat saadaan eripituisilla intervalleilla lisätehoa tekemiseen ja näin myös tuloksiin. Nopeus, voima, ketteryys ja kestävyys koetukselle ja kunto kasvaa! Tunti sopii kaikille sillä liikkeille annetaan sekä hypyttömät low- ja vaativammat high-versiot.

 

TOIMINNALLINEN KAHVAKUULA
Toiminnallinen kahvakuula sisältää paljon muutakin kuin kuulailua mm. renkaan pyöritykset. lekaharjoitukset, erilaiset hypyt, voimaköysi, liikkuvuus ja ketteryys. Monipuolinen harjoittelu, joka kehittää voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta.
Kahvakuulatunneilla kehitetään monipuolisesti lihaskuntoa ja kestävyyttä. Osa liikkeistä tehdään ilman kahvakuulaa. Tuntirakenne on tavoitteellista, kuukausittain sarjat pitenevät, tavoitteena voiman ja kestävyyden lisääminen. Tekniikkaa opetellaan tuntien sisällön mukaan.
Lainakuulat seuran toimiston eteisestä (4 kg, 6 kg, 8 kg, 10, 12 kg). Syksyn ti tunneille ilmoittautuminen iltakohtaisesti ilmoittautumisohjelman mukaan. Max 30 hlö/tunti. Peru ilmoittautuminen seuran toimistolle (toimisto@oulunnaisvoimistelijat.fi) mikäli et pääse tunnille.

VALIOVOIMISTELU
Aikuisten naisten esiintyvä jatkotason ryhmä, tanssillista voimistelua ja tanssia.

VENYTYS-/SYVÄJUMPPA
Tunti on Pilates-henkinen. Tunnilla venytellään tiukkoja paikkoja ja syväjumpataan heikkoja paikkoja vahvistaen. Varma tunti pysäyttämään kiireen ja hyvä hetki keskittyä vain itseesi. Tunti sopii hyvin sekä miehille että naisille.
Elokuussa sunnuntain  1t 30 min tunnilla tehdään alussa pidemmät lämmittelyt lempeästi koko kehoa herätellen. Näistä tunneista selkä kiittää jumpparia.

VATSA-PEPPU-REISI
Vatsa-peppu-reisi tunnilla lämmitellään askelsarjalla. Lihaskuntoliikkeissä painotetaan erityisesti keskivartalon ja jalkojen lihaksia. Tunti on suunniteltu siten, että intensiteetti vaihtelee ja liikkeitä pystyy tarvittaessa muokkaamaan itselleen sopiviksi. Lopussa lyhyt palauttava venyttely. Oma jumppamatto mukaan!

VATSA – PEPPU – REISI            SU 15-16 VÄRTÖN LIIKUNTAHALLI
Lihaskuntoa ja hikoilua! Alkulämmittely helpoin askelkuvioin. Lihaskuntoa intervallityyppisesti omalla keholla ja omilla käsipainoilla. Reidet, peppu ja vatsa saavat joka tunnilla aimo annoksen toistoja. Lopussa liikkuvuusharjoittelu. Ota mukaan oma voimistelualusta.

 

VÄLINEJUMPPA
Alkulämmittelyn jälkeen lihaskunto-osuus, käydään tehokkaasti eri lihasryhmiä läpi käyttäen välineinä kuminauhaa tai käsipainoja. Lopussa hyvät venyttelyt. Ota omat käsipainot mukaan.

YOGALATES
Lempeä yhdistelmä kehon liikkuvuutta parantavaa joogaa ja keskivartalon tukilihaksia vahvistavaa pilatesta. Tunnilla keskitytään rauhallisilla harjoitteilla kehittämään lihasten ja nivelten liikkuvuutta, sekä vahvistetaan keskivartalon tukilihaksistoa. Ei sisällä vaikeita liikkeitä, joten sopii kaikille kehonhuoltoa ja mielen rauhoittamista kaipaaville. Ota oma jumppamatto mukaan.

ZUMBA
Tunnilla tanssahdellaan (merenque, salsa, samba, afro, oriental, flamenco...) ja tehdään lihaskuntoa hauskasti mukavan latinomusiikin tahdissa.