Lisätietoa tunneista

AAMUVOIMISTELU
Musiikin tahdissa askellusta, koordinaatioliikkeitä, tasapainoilua, liikkuvuusliikkeitä, lihaskuntoharjoitteita sekä venytyksiä. Mukava ja piristävä aloitus päivälle.

AAMULATINO
Herätellään keho ja mieli uuteen päivään ihanien lattarirytmien parissa. Tunti koostuu helpohkoista tanssiaskelista, jotka tanssitaan suoraan musiikkiin. Ravistellaan hartioista jumit liikkeelle ja avataan kroppaa tanssin avulla. Tunti päätetään palauttaviin venytyksiin, jolloin olet energisenä valmis vastaanottamaan päivän haasteet.

ASAHI
Suomalaisten asiantuntijoiden kehittelemä terveysliikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Asahi on fysioterapian kaltainen liikuntamuoto, jossa on myös liikunnallisia elementtejä. Liikkeet on suunniteltu niin selkeiksi ja yksinkertaisiksi, että lähes jokainen pystyy niitä toteuttamaan jo ensimmäisillä harjoituskerralla. Liikkeet tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa. Koko keho on mukana yksittäisessä liikkeessä - kehon liikunta koordinoituu harmoniseksi. Niska-hartiaseutua lähinnä rentoutetaan. Selkä kuntoutuu ja jalat vahvistuvat. Tasapainoa ja asentoergonomiaa harjoitetaan. Mieli on mukana harjoituksessa, esim. mielikuvien avulla. Erikoisvarusteita ei tarvita.

DANCETYM
Dancetym on showtanssin elementeistä koostuva tanssitunti, jossa pääosassa on musiikki ja tanssista nauttiminen. Tämän lisäksi showtanssin tekniikkaa pääsee harjoittamaan ja tunnilla tehdään erilaisia tanssisarjoja. Tunti sopii ihan aloittelijoille, sekä jo aiemmin tanssineille.

 


 

 

 

ENERGISÖIVÄ AAMUJOOGA
Kehoa herättelevässä ja energisöivässä aamujoogassa harjoitamme joogaa hatha-joogan pohjalta. Aloitamme jokaisen joogatunnin rentoutumisharjoituksella ja jatkamme kehoa lämmittävillä liikkeillä. Tunnilla käymme läpi perusasanoita (asentoharjoitteet), jotka haastavat ja voimistavat kehoa, parantavat kehon tasapainoa sekä lisäävät liikkuvuutta. Tutustumme ja harjoittelemme luontaista, virtaavaa hengitystä, joka lisää läsnäolon tunnetta ja kehotietoisuutta. Joogan energisöivä vaikutus jatkuu myös päivän seuraaviin askareisiin.

Tunti on aloittelevan tason joogatunti ja se on suunniteltu yleiselle ryhmälle. Mikäli sinulla on akuutteja vaivoja (esim. niska- ja/tai selkä sairaudet, korkea verenpaine tai sydänsairaus, myös raskaus on otettava huomioon), keskustele terveydenhoidon ammattilaisen kanssa, mikäli voit osallistua yleiseen joogaryhmään. Joogatunneilla tullaan mainitsemaan liikkeiden fyysiset vaikutukset, mutta vastuu kehostaan on osallistujalla itsellään.

GOLD
Helppo tanssillinen tunti, jossa yhdistellään tanssin eri tyylilajeja rennolla otteella. Sopii kaikenkuntoisille- ja taitoisille liikkujille.

JOKAMIEHEN JOOGAA  oma ryhmä miehille
Jokamiehen jooga on miehille suunnattu joogaryhmä mutta sinne on tervetullut jokainen! Joogaharjoitteita käydään läpi perusteellisesti ja rauhalliseen tahtiin, jotta jokaiselle muodostuu turvallinen pohja joogaamiselle. Joogamiehen jooga pohjautuu hatha-joogaan.
Aloitamme joogatunnin rentoutumis harjoituksella ja jatkamme kehoa lämmittävillä liikkeillä. Tunnilla käymme läpi perusasanoita (asentoharjoitteet), jotka vahvistavat kehoa, parantavat kehon tasapainoa sekä lisäävät liikkuvuutta. Loppuun vielä ohjattu rentoutus takaa kokonaisvaltaisen tunteen kehossa. Tarkoitus on löytää miellyttävä ja ystävällinen yhteys itseensä joogatessa.

Tunti on aloittelevan tason joogatunti ja se on suunniteltu yleiselle ryhmälle. Mikäli sinulla on akuutteja vaivoja (esim. niska- ja/tai selkä sairaudet, korkea verenpaine tai sydänsairaus, myös raskaus on otettava huomioon), keskustele terveydenhoidon ammattilaisen kanssa, mikäli voit osallistua yleiseen joogaryhmään. Joogatunneilla tullaan mainitsemaan liikkeiden fyysiset vaikutukset, mutta vastuu kehostaan on osallistujalla itsellään.

 

 

JÄTTIPALLOJUMPPA
Tunti isolla jättipallolla. Ennen tunnin alkua nouda lainattava pallo urheilutalon ala-aulasta, infoa vastapäätä olevasta ONV:n varastosta. Tunneilla keskivartalon liikkeitä, liikkuvuusharjoitteita, voimaa ja notkeutta, tasapainoilua, venyttelyä ja rentoutumista.

KUNTOJUMPPA to klo 14-15 Urheilutalo ohj. Tiitta Kartiovaara
Helppoa ja hauskaa hyvänolon perusjumppaa. Sopii kaikenkuntoisille ja -taitoisille liikkujille.

KUNTOPIIRI
Alussa lyhyt ja helppo lämmittely, josta siirrytään kiertämään monipuolista kuntopiiriä. Kussakin pisteessä tehdään 2 x 45 sekunnin sarja. Liikkeissä käytetään mm. kahvakuulaa, gymsticiä ja jumppapalloa. Koska liikkeet saa suorittaa omaan tahtiin, voit hyvin säädellä tunnin tehokkuuden sinulle sopivaksi. Tarvitset mukaan vain jumppamaton, ohjaaja tuo muut välineet.

(IKILIIKE) KUNTOSALIOHJAUS                            ke KLO 12.30-13.30 URHEILUTALO
Mitä vanhemmaksi tulemme, sen enemmän lihaskunnon merkitys kasvaa päivittäisissä toiminnoissamme. Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen harjoittelemme kuntosalilaitteissa ja vapailla painoilla yhteisen ohjelman mukaan. Mukana myös tasapainoliikkeitä. Uuden ohjelman alussa (kesto n.6vk) käymme kaikki liiketekniikat läpi. Myös kesken kauden voi tulla mukaan. Ohjaaja paikalla koko ajan. Koko kehon treeni. Tehoihin voit itse vaikuttaa valitsemalla isommat harjoituspainot. Rohkeasti mukaan, niin uudet, kuin vanhatkin kuntosaliharjoittelijat =)

 

KUNTOSALI
Ma, ke ja su urheilutalolla (kuntosali no 2) ohjattu kuntosalivuoro.
Ohjaajan johdolla ensin lämmitellään ja sen jälkeen harjoitellaan monipuolisesti koko kroppaa yhteisellä ohjelmalla. Haasta itsesi painoja lisäämällä ja oikealla tekniikalla! Lopuksi venytykset.
 

LATINOLADYT
Letkeä kuntojumppatyylinen tunti latinomusiikin tahdissa. Tule pyörittelemään lantiota ja ravistelemaan itsesi vireäksi ja vetreäksi. Tehdään kiinteyttäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytellään rauhassa. Hauskalla tunnilla hymyilet myös kasvolihakset kuntoon - sopii aloittelijoillekin.

LAVIS - lavatanssijumppa
on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppaa, jenkkaa, rockia/jivea, cha chata ja sambaa. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.

LIHASKUNTOJUMPPA
Alkulämmittely,jonka jälkeen käydään kehon lihaksistoa läpi liikkeen ja voiman avulla omaa kehon painoa käyttäen.Sisältää pieniä hyppyjä.Sopii kaikille,tunnilla on kevyempi ja haastavampi malli.

PUMPPI
Helppo mutta tehokas lihaskuntotunti, jossa käydään kattavasti kehon lihaksisto läpi ilman askellusta ja hyppyjä. Tunnilla käytetään käsipainoja ja voimatankoja tehostamaan liikkeitä ja kehittämään sekä lihaskestävyyttä että  -voimaa. Tunti sopii mainiosti kaikille; niin naisille kuin miehille & vasta-alkajasta tehotreenaajaan sillä harjoitusta säädellään irtopainoin (ja tarvittaessa painot voi jättää kokonaan pois)!

 

SAMBIC
Vauhdikasta tanssiliikuntaa brasilialaisilla tansseilla (samba-reggae, axé-tanssit ja brasilialainen samba). Tunnilla kohotamme kuntoa ja lisäämme vartalon liikkuvuutta ihanilla brasilialaisilla rytmeillä. Tunnin aikana kuormitamme kehoa monipuolisesti. Vahvistamme keskivartaloa, lisäämme kehon liikkuvuutta ja ryhtiä. Rentoutamme ylävartaloa ja lantion kiertoliikkeillä pidämme kurvit kunnossa!

SENIORI KAHVAKUULA            MA 14.30-15.30
Tervetuloa uudet ja vanhat kahvakuulailijat koko kehon harjoituksiin! Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen teemme kahvakuulaliikkeitä 3-4 liikkeen sarjoissa, 3 kierrosta, 40-45 sekuntia/liike, 15-20 sekunnin palautuksella. Ohjaaja ohjaa liikkeet aina ennen uutta sarjaa ja korjaa yleisesti tarvittaessa. Kahvakuulailu harjoittaa koko kehoa, mutta erityisesti takareisiä, pakaroita ja alaselkää. Lopussa lyhyet venytykset!
Seuralta lainattavissa kahvakuulat 4, 6, 8, 10, 12kg kuulat.

SYKELATINO
Tällä tunnilla pääset tutustumaan lattareiden maailmaan. Tunnilla tanssitaan mm. Salsaa, reggaetonia, bachataa, sambaa ja monia muita vauhdikkaita lattareita. Tunnilla tehdään jokaiseen tanssiin yksinkertainen koreografia, jonka avulla pääsee tutustumaan tanssilajeihin.

Tunnilla pääset nautiskelemaan ihanista lattarirytmeistä, samalla kun sykkeet saadaan mukavasti nousemaan.

TASAPAINOINEN KEHO JA MIELI
Tällä tunnilla rauhoitat sekä mielesi että kehosi. Hierojan tarkalla näppituntumalla valitut liikkeet tasapainottavat kehomme tyypillisimpiä lihasepätasapainotiloja. Luontaisesti kiristäviä lihasryhmiä venytellään ja löystyviä lihasryhmiä vahvistetaan. Tunti sisältää sekä dynaamisia, että pitkäkestoisempia venytysliikkeitä ja se sopii viikkottaiseksi palauttavaksi treeniksi kaikenikäisillie naisille ja miehille.  

TEHOTREENI
Tunnilla haastetaan sekä aerobista kuntoa että lihaskuntoa. Nimensä mukaan tehokas ja hikinen treeni, jossa pyritään kehittämään monipuolisesti eri lihasryhmiä. Sisältää jonkun verran hyppyjä, mutta myös vaihtoehtoliikkeitä löytyy! Alkulämmittely sekä loppuverryttely kuuluvat tuntiin. Tunnin aikana käytetään eri välineitä (esim. käsipainoja, tankoa jne.) tukemaan treeniä ja lisäämään haastetta.

TEHO-TEEMAT
(intervalliharjoitus): Tunti sisältää kolme erilaista intervalliharjoitusta, jotka vaihtuvat vuoroviikottain. Teemoilla; HIIT, Hyrrä-harjoitus & Supersarjat saadaan eripituisilla intervalleilla lisätehoa tekemiseen ja näin myös tuloksiin. Nopeus, voima, ketteryys ja kestävyys koetukselle ja kunto kasvaa! Tunti sopii kaikille sillä liikkeille annetaan sekä hypyttömät low- ja vaativammat high-versiot.

 

TOIMINNALLINEN KAHVAKUULA
Toiminnallinen kahvakuula sisältää kuulailua ja toiminnallisia liikkeitä kehon painolla ja erilaisilla välineillä. Monipuolinen harjoittelu, joka kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja ketteryyttä.

 

TELINEVOIMISTELU Alkeet nuoret&aikuiset
Ryhmä ei vaadi aiempaa kokemusta telinevoimistelusta. Ryhmässä edetään oman tason mukaan. Käsilläseisontaan pääseminen on yksi kurssin tavoitteista.

Harjoiteltavia telineitä ovat: rekki, permanto ja trampoliinit. Harjoiteltavia liikkeitä mm. Käsilläseisonta, kärrynpyörä, kieppi ja kuntopyöräys. Voit harjoitella temppuja helpoista osasuoritteista kokonaiseen liikkeeseen.

 

TELINEVOIMISTELU Jatko aikuiset
Jatkoryhmä on suunnattu jo telinevoimistelua kokeilleille tai harrastaneille. Ryhmässä edetään oman tason mukaan. Puolivoltti on yksi kurssin tavoitteista. Harjoiteltavia telineitä ovat permanto, rekki ja trampoliinit. Harjoiteltavia liikkeitä mm. Käsilläseisonta, puolivoltti, voltti, kieppi, kippi. Temppuja harjoitellaan osa-suoritteista kokonaiseen liikkeeseen.

VALIOVOIMISTELU
Aikuisten naisten esiintyvä jatkotason ryhmä, tanssillista voimistelua ja tanssia.

VENYTYS-/SYVÄJUMPPA
Tunti on Pilates-henkinen. Tunnilla venytellään tiukkoja paikkoja ja syväjumpataan heikkoja paikkoja vahvistaen. Varma tunti pysäyttämään kiireen ja hyvä hetki keskittyä vain itseesi. Tunti sopii hyvin sekä miehille että naisille.
Elokuussa sunnuntain  1t 30 min tunnilla tehdään alussa pidemmät lämmittelyt lempeästi koko kehoa herätellen. Näistä tunneista selkä kiittää jumpparia.

VATSA-PEPPU-REISI
Vatsa-peppu-reisi tunnilla lämmitellään askelsarjalla. Lihaskuntoliikkeissä painotetaan erityisesti keskivartalon ja jalkojen lihaksia. Tunti on suunniteltu siten, että intensiteetti vaihtelee ja liikkeitä pystyy tarvittaessa muokkaamaan itselleen sopiviksi. Lopussa lyhyt palauttava venyttely. Oma jumppamatto mukaan!

ZUMBA
Tunnilla tanssahdellaan (merenque, salsa, samba, afro, oriental, flamenco...) ja tehdään lihaskuntoa hauskasti mukavan latinomusiikin tahdissa.